von Andrew G Haldane, Executive Direktor Financial Stability, Bank of England, Why institutions matter (more than ever)
In einer immer vernetzteren und integrierteren Welt steigen die systemischen Risiken. Die schwer zu kalkulierenden, sogenannten fat tail risk nehmen zu. Begleitet wird dieser Prozess von einer Flut von Informationen. Doch je mehr Informationen verfügbar sind, umso mehr nimmt die Aufmerksamkeit ab, die Stetigkeit geht verloren, die Kurzsichtigkeit in Entscheidungsprozessen steigt. Over Trading wird ein allgemeines Phänomen – in der Anlagepolitik, in politischen Entscheidungen, im Management, in Freundschaften und Beziehungen, die Verfallsdaten werden immer kürzer. Folgt man Haldane, lassen sich die daraus entstehende Unübersichtlichkeit und Risiken nur durch die Schaffung von stabilen Institutionen steuern und überwinden, die im gewissen Grade unabhängig sind von der Alltagspolitik, denn die Krise ist im Lichte dieser Institutionenbetrachtung im gewissen Sinne eben auch das Ergebnis gesellschaftlicher Institutionen, die auf kurzfristige Maximierung von politischer Macht und politischem Einfluss angelegt sind: „A financial boom is, in effect, a generational power struggle. The beneficiaries from an asset boom are today’s asset-owning older generation. Vocal and voting, they are a powerful coalition. The losers from an asset boom are today’s younger or future generations who face costlier assets or larger amounts of debt to repay. Yet they are often neither vocal nor voting. Many will be unborn. They are a weak coalition.”
Entsprechend sind seine Empfehlungen:
First, financial crises underscore the importance of placing responsibility for their avoidance in the hands of a policymaker with institutional memory. This reduces the risk of disaster myopia, of ignoring worrying dots on distant horizons, of being “information-rich-yet-attention poor”, of forgetting fat tails. To misquote Mark Twain, although crises do not repeat themselves they do rhyme. Long-lived institutions are likely to be better able to recall those ancient rhymes.
Second, financial policymakers should ideally be arms-length from the political process – for example, operationally independent for regulatory tools. This reduces the temptation to trade off an asset boom today for a bust tomorrow. It helps delivers greater investment in future financial stability and greater insurance against fat tail risk. It helps avoid the ultimate deceit of mortgaging the unborn.
Third, financial policy needs to have a system-wide focus. In the jargon, it needs to be macro-prudential in nature (Crockett (2000)). That is essential in an integrated “robust-yet-fragile” world where crises, when they come, are fat-tailed and global. Because it is system-wide, macro-prudential regulation may also help muffle the siren voices of vested interests, increasing the chances of an inclusive, rather than extractive, regime.”
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